Lázár János: Megújul a vásárhelyi vasútállomás is a tram-train beruházás keretében

Az országgyűlési képviselővel a tram-train munkálatairól és a déli vasút terveiről, jelentőségéről beszélgettünk.

Hogyan állnak a tram-train építésével kapcsolatos munkálatok?

A kormány kiemelt projektként kezeli a Szeged és Hódmezővásárhely között kiépülő tram-traint. Az első ilyen lesz az országban, különleges technikai megoldásokkal, ráadásul évtizedek óta nem épült hazánkban teljesen új villamos vonal, így mindenki várakozással tekint rá. A miniszterelnök a Vásárhely-Szeged közötti szakasz építésének felügyeletén túl azzal is megbízott, vizsgáljuk meg, hogyan lehet Szabadkát is bekapcsolni a hálózatba. A tram-train a vasútvonal korszerűsítésével, a vásárhelyi villamospálya kiépítésével és a vasúti kocsikkal együtt jelenleg 70 milliárd forintos beruházás, amely növekedhet, ha újabb szerelvényeket vásárolunk a Stadlertől. A vasúti kocsik már készülnek, az első kettő jövő év tavaszán gördül ki a cég spanyolországi gyárából. Nyolc kocsit kértünk, de további négyet vásárolhatunk, ha az igények erre okot adnak.

Sokszor hallani, hogy csúszásban vannak a munkálatok. Mi igaz ebből?

Hatalmas és rendkívül összetett beruházásról beszélünk, de a kivitelezők jó munkát végeznek és ütem szerint haladnak. Sajnos a közműkiváltások már nem működtek ennyire zökkenőmentesen: 2017 nyarára el kellett volna készülniük. Ha van csúszás akkor annak ez az oka, a közműszolgáltatók sok esetben nem találták a víz és gázcsöveket. Azon dolgozunk, hogy az ebből eredő késést kivitelezői oldalon behozzuk, de például a városi távhőszolgáltató közműkiváltása még várat magára.

Milyen újdonságokról beszélhetünk a projekt kapcsán?

Bár nem kapcsolódik a beruházáshoz szervesen, de azon dolgozom, hogy a vásárhelyi nagyállomás is megújuljon. A miniszterelnök támogatja az elképzelést, szeretném, ha korszerű, modern állomást építenénk, fedett peronokkal, és garázzsal a nagyértékű villamosok számára.

A munkálatok miatt jó ideje felfordulás van a városban, azonban mostanában – ahogyan már a sínek is a helyükre kerülnek – egyre több embertől hallom, hogy kíváncsian várják a tram-traint.

Gondoljon csak bele, nemsokára a reggeli csúcsidőben 10 percenként jár majd a villamos Vásárhelyen, amelyre a Hősök terénél, az Andrássyn, vagy akár a János téren felszállva 35 percen belül Szeged belvárosában lehetünk. Hatalmas fejlődést jelent Vásárhely közlekedési rendszerében és minőségbeli javulást hoz a két település között naponta ingázó 5-10 ezer ember életében. Meggyőződésem, hogy nagyon sokan az autóbuszról a villamosra váltanak. Sokkal közelebb kerül egymáshoz a Szeged és Hódmezővásárhely.

Ehhez kapcsolódik egy még nagyobb, a régióra, sőt a fél országra kiterjedő
beruházás, a déli vasút terve…

A 1900-as évek elején a magyar gazdasági fejlődés egyik fokmérője a vasutak építése volt. Gyorsan ki is épült a hálózat, ami megváltoztatta az ország gazdasági működését és az emberek életét. A történelmi Alföld nemcsak Magyarország, de Európa éléskamrájának is számított, a mezőgazdasági termékek exportjában pedig kulcsfontosságú volt a tenger és az Alföld vasúti összeköttetése. 150 évvel ezelőtt a vasúthálózat kiépítése óta nem volt ekkora fejlesztés a régióban. A déli vasúttal visszaadjuk azt, amit a történelem elvett az itt élőktől. A Debrecen-Nagyvárad-Békéscsaba-Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka-Baja-Pécs vasúti összeköttetést az I. világháború után szétszabdalták, a trianoni békediktátum a történelmi alföld gazdasági egységeit, régióit is megbontotta, elsorvasztotta. Most újra összekapcsolhatjuk, amit a határok elválasztottak, a régió fejlődése pedig magyarnak, szerbnek, románnak egyformán érdeke.

Hogyan valósulna meg mindez?

8-10 éves programról és mintegy 500 kilométer vasúti pályáról beszélünk, amely Pécs és Debrecen között épülne ki, illetve újulna meg, körülbelül 800 milliárd forintból. Egyes részeire uniós támogatást is igénybe tudunk venni, de saját, állami forrásból is megéri megépítenünk. Hétfőn mérföldkőhöz érünk: Szabadkán szerb-magyar közös kormányülésre kerül sor, amelynek fő napirendje a Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztése lesz. Amennyiben a szándéknyilatkozatot a két kormány aláírja, még ebben a ciklusban meg is valósulhat a beruházás, de elő szeretnénk készíteni a Szabadka-Baja vonal megépítését is.

Milyen eredménnyel jár majd a térségben élők számára a Szeged-Szabadka közötti vasútvonal megújítása?

Gazdasági, társadalmi, oktatási és kulturális szempontból is hatalmas jelentőségű beruházás, amelyhez csatlakozik a Szeged-Vásárhely tram-train vonal, sőt idővel akár egy Szeged-Makó közötti vonal is. Szabadka regionális centrummá válhat. A fejlesztésben fontos és döntő szerepe van Pásztor Istvánnak, a Vajdasági Magyarok Szövetsége elnökének, ő volt az ötletgazda, ő lobbizta ki mindkét kormánynál. Ahogyan Európának Közép-Európa, úgy Magyarországnak a dél-alföldi régió és a határon túli magyarlakta területek jelentenek versenyképességi és munkaerő tartalékot. Egyértelmű nézeteket vallunk: nem akarunk idegeneket beengedni az országba, munkaerőt nem a bevándorlástól várunk, a határon túl élő magyarokat azonban szívesen látjuk. Mindemellett szimbolikus üzenete is van a beruházásnak: közel 100 évvel Trianon után esély nyílik a történelmi Alföld gazdasági értelemben vett újraegyesítésére